نحوه تدوین یک شیوه نامه برای پایان نامه

در تدوین یک شیوه نامه برای پایان نامه، ابتدا باید بر اساس قوانین و مقررات دانشگاه یا مؤسسه آموزشی مربوطه، بخصو

توسط مدیر سایت در 27 آبان 1402

در تدوین یک شیوه نامه برای پایان نامه، ابتدا باید بر اساس قوانین و مقررات دانشگاه یا مؤسسه آموزشی مربوطه، بخصوصیات عمومی و خاص پایان نامه اطلاع داشته باشید. به غیر از قوانین موجود، اطلاعاتی در مورد ساختار مورد نیاز پایان نامه و همچنین محتوایی که باید در آن وجود داشته باشد، با توجه به رشته تحصیلی و نوع پایان نامه نیز مورد نیاز است.

در شیوه نامه، باید بخش‌های مختلف پایان نامه را به تفصیل توضیح دهید. این بخش‌ها شامل مقدمه، تعریف مسئله، مروری بر پژوهش‌های قبلی، روش‌شناسی، نتایج، بحث و نتیجه گیری هستند. به نوعی، شما باید مشخص کنید که هر یک از این بخش‌ها چه نوع اطلاعاتی باید حاوی باشد و چگونه باید به صورت ساختارمند در پایان نامه آنها به کار گرفته شوند.

بعد از تعیین این موارد، شیوه نامه شامل بخش‌های مختلفی مانند عناوین فصل‌ها، مقررات فرمت‌بندی، تنظیم کتاب‌نامه و محدودیت‌های طول پایان نامه می‌شود. در خلاصه‌ای از قوانین و مقرراتی که در شیوه نامه شما موجود است، باید تأکید کنید که این قوانین باید به محض شروع به کار، توسط دستیاران تحصیلی و استادان راهنما رعایت شوند.

در نهایت، شیوه نامه باید بیان کند که چه نوع مسئولیت‌هایی با دانشجویان بر عهده است و چگونه آنها باید با دستورالعمل‌های موجود در پایان نامه آشنا شوند. از طرفی، عرضه پیشنهادات و سوال‌هایی که توسط دانشجویان ممکن است پیش بیایند را نیز باید در شیوه نامه مشخص کنید. این گونه شیوه نامه، دانشجویان را قادر می‌سازد تا با رعایت مشخصات و مقررات آموزشی، پایان نامه‌ای با کیفیت بالا و سازمان‌یافته تردید که از ارزش علمی بالایی برخوردار باشد، ارائه دهند.



تعریف اهداف و وظایف (شیوه نامه، پایان نامه، دانشجو)

تعریف اهداف و وظایف در سه حوزه شیوه نامه، پایان نامه و دانشجو جزء مباحث مهم و اساسی تحصیلی است. این مباحث به شیوه های متفاوتی در هر کدام از حوزه ها تعریف و شرح داده می شوند. در ادامه به بررسی این حوزه ها پرداخته خواهد شد.

در حوزه شیوه نامه، اهداف و وظایف مربوط به مدیریت امور دانشگاهی مطرح می شود. شیوه نامه بازرسی، مقررات و روش های اجرایی مرتبط با امور اداری مانند مشخصات دانشجویی، ثبت نام، ترمیم وضعیت تحصیلی، بورس، دفع بدهی و سایر امور اداری را تعریف می کند. وظایف مندرج در شیوه نامه شامل تعیین وضعیت تحصیلی، عضویت در کلاس ها، حضور و غیاب، ارائه گزارش کارآموزی و سایر وظایف اداری می باشد.

در حوزه پایان نامه، اهداف و وظایف مرتبط با تحقیقات و پژوهش های دانشجویان مطرح می شود. این بخش شامل مباحث مختلفی از جمله نحوه انجام پژوهش، تدوین موضوع پایان نامه، تهیه ی ترجمه و وضعیت تحقیقات پس از اتمام پایان نامه می باشد. وظایف مندرج در این حوزه شامل ارزیابی مراحل تحقیق، تدوین رویه برای انجام پایان نامه، تدوین یک چک لیست جهت اعتبارسنجی تحقیق و مینیمیزاسی خطاها است.

در حوزه دانشجو، اهداف و وظایف مرتبط با عملکرد دانشجویی و تحقیقات او مطرح می شود. دانشجو مسئولیت انجام تحقیق و تلاش برای به دست آوردن دانش لازم را در محیط دانشگاه دارد. وظایف دانشجو شامل حضور در کلاس درس، تحقیقات تکمیلی، تدوین پایان نامه و مقالات پژوهشی و ارائه ی آنها می باشد.

به طور کلی، اهداف و وظایف متعددی در شیوه نامه، پایان نامه و دانشجو به‌عنوان یک سری عملیات مختلف بین محققین، دانشجویان و مدیران دانشگاه به دنبال تحقق اهداف و ارتقای سطح دانشگاه و مولفه های آن است.



مراحل اجرا (برنامه ریزی، جمع آوری اطلاعات، تحلیل داده ها، نگارش)

مراحل اجرای یک پروژه کامل در بسیاری از زمینه‌ها با دقت و دانش فنی بالا در حال انجام است. شروع پروژه از مرحله برنامه‌ریزی با طراحی اولیه شروع می‌شود. در این مرحله، برنامه‌ریزان با استفاده از روش‌های متنوع به طراحی برنامه، جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، و ارزیابی و تعیین اهداف پروژه می پردازند.

مرحله دوم پروژه، جمع آوری اطلاعات است. در این مرحله، از منابع مختلف در جهت تکمیل کردن اطلاعات اولیه، اطلاعات جدید و جامعی استخراج می‌گردد. به عنوان مثال، در یک پروژه تحقیقاتی، دانشجویان با جستجوی کتابخانه‌های مختلف، وب سایت‌های معتبر، و مصاحبه با افراد خبره، اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری می کنند.

پس از جمع آوری داده‌های مورد نیاز، مرحله سوم پروژه، تحلیل داده‌ها است. در این مرحله ارزیابی و تدوین گزارش نهایی و بافتن نتایج به تفکیک موضوع انجام می‌شود. در این مرحله دانشجویان با استفاده از روش‌های مختلف چیدن داده‌ها و نمایش همبستگی ها و بررسی فرضیه‌های خود از داده‌های بدست‌آمده، اقدام به تحلیل آن ها میکنند.

نگارش، اخرین مرحله پروژه است. در این مرحله، گزارشی کامل از همه مراحل پروژه به دقت و با جزئیات کامل سرلوحه قرار می گیرد. این گزارش درحقیقت به عنوان خاتمه ابتدایی پروژه است، و در ادامه نیاز به بازبینی و تجزیه بندی دارد. به همین دلیل، جزئیاتی در این روند نداشته باشید و از مباحث استاندارد در گزارش دهی و کارگذاری استفاده می کنید. به این ترتیب، پروژه‌ای دقیق و با سطح بالایی از کیفیت و اعتبار به ثمر می‌رسد.



رعایت قوانین اصول نگارش (فرمت، ساختار، ارجاعات، نمایه‌سازی)

نگارش متون در هر زمینه‌ای، نیازمند رعایت قوانین و اصول مشخصی است. این قوانین در واقع، ساختار، فرمت، ارجاعات و نمایه‌سازی متون را شامل می‌شوند. در این بخش، به توضیح ابعاد مختلف رعایت قوانین اصول نگارش پرداخته خواهد شد.

در فرمت نگارش متون، باید به نکاتی مانند اندازه و نوع قلم، فاصله‌گذاری و همچنین اجزای اصلی مانند عنوان، متن، چکیده، مراجع و ... توجه داشت. فرمت صحیح، باعث خوانایی و درک آسان مطالب دریافت شده و همچنین در شناسایی و نمایش بهتر متون مؤثر است.

در ساختار متون، ابعادی مانند تقسیم‌بندی مطالب، نحوه پیشرفت داستان و ارائه توضیحات و توصیفات به صورت منظم و مرتب و ... مهم هستند. ساختار درست، متون را مرتب و قابل درک تر می‌کند و در ایجاد پویایی و جذابیت نوشته، کمک می‌کند.

ارجاعات آنچنان که در نام آن ذکر شده، به ارتباط بین متون و منابع خارجی آن اشاره دارند. طبق قوانین اصول نگارش، باید برای ذکر منابع و مطالب خارجی، از ارجاعات استفاده کرد تا مخاطبان بتوانند به سادگی و با دقت به منبع ارجاع داده شده دسترسی پیدا کنند.

نمایه‌سازی، به جایی اشاره دارد که در آن، مطالب موجود در متون، به شکل مناسبی شناسایی و دسته‌بندی شده و یا در کلمات کلیدی آن مشخص می‌شود. این کار باعث بالا بردن سطح دسترسی به متون و همچنین بهبود بهره‌وری در استفاده از آن‌ها خواهد شد.

در نتیجه، عدم رعایت قوانین اصول نگارش، باعث کاهش کیفیت متون و فرسودگی آن‌ها می‌شود و می‌تواند به مخاطب باعث عدم جذابیت و عدم درک روشن محتوای متن شود. لذا بهتر است در هنگام نگارش، این قوانین را رعایت کرده و به معیارهای مشخص و متعارفی پایبند شویم.



برقراری ارتباط با استاد راهنما (مواعد، نحوه ارسال، استفاده از نظرات)

برقراری ارتباط با استاد راهنما برای دانشجویان در دوره تحصیلی بسیار مهم است، زیرا در این راستا، می توانند از نکات و راهنمایی های استاد خود بهره بگیرند و پروژه های خود را به بهترین نحو ممکن ارائه دهند. از این رو، دانشجویان باید با روش های ارتباط با استاد خود آشنا شوند تا بهترین نتایج را بدست آورند.

می توان برای برقراری ارتباط با استاد راهنما، در ایمیل خود صراحت کنید و درخواست خود را با دقت و صحت و سلامتی ایده ها و استدلال های خود بیان کنید. باید به یاد داشته باشید که با توجه به شرایط پیوسته آموزشی و تحصیلی، استاد راهنما همیشه در کمبود زمان است، بنابراین باید به طور جدی از وقت ایشان برای رسیدگی به پروژه خود بخواهید.

بسته به اینکه استاد راهنمابالقی با نحوه ارتباط با شما کار می کند، شما می توانید از طریق پیامک و یا نظرات در پلتفرم آموزشی به ایشان پیام دهید. بهترین روش درخواست دروس خصوصی یا جلسات چند نفره در اختیار استاد راهنما، در صورتیست که شما از شیوه ارتباطی که هر استاد ترجیح می دهد، آگاه باشید.

در نهایت، برای برقراری ارتباط با استاد راهنما باید همیشه برای ایشان پاسخگو باشید، از سوالات مناسب پرسیدن، به دقت گوش کردن، پیش بینی بعضی سوالات و حتی یادگیری از خطاهای قبلی خود استفاده کنید. با این روش ها و فراگیری نحوه ارتباط با استاد راهنما، می توانید در موفقیت پروژه خود بسیار بهتر عمل کنید.



نکات پایانی و پیشنهادها (بررسی نهایی، چاپ، ارائه)

در پایان انجام یک پژوهش، نکات پایانی و پیشنهادهایی که بیان می‌شوند معمولاً دارای اهمیت ویژه‌ای هستند. این نکات پایانی شامل جمع‌بندی نتایج حاصله، نقاط قوت و ضعف پژوهش، ارائه پیشنهادها برای پژوهش‌های آتی، ارزیابی مزایا و معایب روش‌های استفاده شده و همچنین ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای کیفیت پژوهش است.

در این قسمت از گزارش، نتایج کلی پژوهش به صورت خلاصه مطرح شده و میزان مطابقت آن با هدف پژوهش و فرضیات اولیه ارزیابی می‌شود. به دلیل اهمیت خاص، در روش‌های استفاده شده و نقاط قوت و ضعف هنگام انجام کار نیز باید پرداخت. اگرچه هدف گزارش انجام دادن پژوهش خاصی است، اما پژوهش انجام شده روش‌هایی نیز راهنمایی می‌کند که در آینده می‌تواند به دیگران کمک کند.

برای ارائه پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آتی، باید نیازهای جامعه را به دقت بررسی کنیم و ایده‌هایی برای ارتقای کارها ارائه دهیم. این بخش باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان را به سمت انجام کارهای بهتر و کارآمد تر هدایت کند. به نظر می‌رسد که ملاحظات موردنیاز برای بخش آخر پژوهش به هدف نهایی انجام‌دهندگان و یا مجموعه‌ای از این افراد بستگی دارد و باید رفتارهای مخاطبان و هدف‌های پژوهش را بررسی کرد تا به بهترین نتیجه دست یابیم.



منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن